„Hadimrška“ opravdovou stařenkou aneb 85 let legendarní Tatry!

Pavel Kopáček
Foto: autor, archiv autora, tiskový material výrobce

Koncem 20. let bylo jasné, že základní a průkopnický osobní model kopřivnické Tatry už nevyhovuje rostoucím standardům. Typ 12 měl proti předchůdci sice brzdy na všech kolech, ale stále to byl jen ten spartanský vůz, až příliš skromný pro náročnější klientelu.

Muselo tedy zákonitě přijít něco nového, ale stále podle osvědčené značkové vzduchem chlazené  koncepce, dostupného, udržitelného ve výrobě dostatečně dlouhou dobu, průběžně inovovatelného a nabízejícího možnosti široké karosařské palety. Řešení se našlo: Tatra 57!

Představila se sice už v roce 1931, ale první seriový kus byl smontován 22. března 1932.

Jednoduchá, robustní, s typickou „žehličkou“ vpředu, která se zvedala i s blatníky, v základním provedení tudor, osazený čtyřválcem 1.160 ccm a doplněný čtyřstupňovou převodovkou. Pod její návrh se podepsal Erich Ledwinka a určitě netušil, jakou legendu vlastně vytvořil.

Brzy se k tudoru přidal cabriolet, roadster, faux-cabriolet, STW, panelová dodávka, a mimo to Tatra samozřejmě dodávala i samostatné chassis, na něž bylo možno postavit prakticky cokoliv – od valníčku přes ambulanci až po nosič reklamy.

Její moderní nástupce 57a se veřejnosti představil na podzim 1935 a chlubil se nejmodernější karoserií, která ovšem zase skrývala tajemství tatrováckého úspěchu: páteřový rám s centrální nosnou rourou. Motor měl výkon 20 koní a malá tatřička se rychlostí dovedla přiblížit i devadesátce, ale určitě milejší jí bylo pomalejší cestovní tempo.

Na podzim 1938 debutuje třetí a poslední provedení, zvané 57b. Mělo o sto kubíků větší objem motoru, zvýšený výkon na 25 koní a také komfortnější interier. Na rozdíl od předchozího modelu překazila plánované specialní verse válka, takže Tatra 57b byla vyráběná jen do roku 1942.

Její sympatická tvář začala kopřivnickou vozovku opouštět opět rok po válce, a ve výrobním programu setrvala celé tři roky. V době poválečné nouze byla na příděl, přednostně ovšem pro podniky a instituce, dodával se jen základní tudor a malé množství kombíků.

Na chassis posledního provedení se stavěl vojenský model 57K, dodávaný za války Říši, po válce naší armádě.

„Hadimršky“ byly součástí běžného provozu ještě v 70. letech, o deset let později je bylo pořád možné dostat za pár korun.

Dnes jsou hledanými oldtimery a připomínají nám historii naší nejstarší automobilky, která – ač nerada – musela na začátku centralního hospodaření přestat s vývojem a výrobou lidového automobilu.

Na chassis T 57a se postavila malá serie vojenských modelů pro Čínu
Vojenské provedení pro předválečnou československou armadu
Nízký a (zdánlivě) dlouhý T 57a roadster
Tatra 57K aneb „Kübelwagen“, stavěný za války
Předválečný armadní ještě zepředu
Dnes už klasická tovarní fotka 57b
První Tatra 57 – dnes se jí říká „čistá“
Úhledně renovovaný faux-cabriolet 57a
„Čistá“ a krásná
„Čína“ v museu Františka Proseckého v Bystřici nad Pernštejnem
Červené „Áčko“ si můžete prohlédnout u Ctibora veleby v Bítově
Jiná auta v dešti vypadají rozplizle, ale TATRA si drží figuru pořád!
Během přípravy bystřické exposice byl vzácný STW ještě zaprášený...
Vydáno dne: 21.03.2017 - 22:22